ایل باسری به نقل از پسرعموی محمدخان ضرغامی
ایل بزرگ باسری(پاساری)
ایل باسری به نقل از پسرعموی محمدخان ضرغامی
جمعه 9 مرداد 1394برچسب:محمدخان ضرغامی, عشایر فارس, عشایر مرودشت, ایل باصری , ایل خمسه, ایلات خمسه, پرویز خان,, ساعت 1:14 | نوشته ‌شده به دست رضا | ( )

آشنایی با ایل خمسه طایفه باصری

چنانچه از اسمش نیز برمی آید، ایل (خمسه) از پنج طایفه تشکیل شد است .

شامل : 1-  باصری    2- اینالو  3- بهارلو    4- عرب     5-  نفر

که طایفه باصری یکی واز طوایف اصلی ایل خمسه است  که از عشایرهای مقیم استان فارس میباشند. طایفه باصری متشکل از 12 تیره  به نامهای :1- کلمبه ای 2-جوچین   3- عبدللهی 4- لب موسی 5- علی شاه قلی 6- فرهادی 7- علی قنبری  8- حنایی   9- ظهرابی   10- ا... قلی    11- کرمی   12- سروستانی  13- بالا ولایتی  14- ایل خواست .

که از صدها سال قبل در دیار فارس اقامت داشته اند ، قشلاقشان در جنوب شهر جهرم واقع گردیده که مناطق اصلی قشلاقشان عبارتست از:1- جویم 2- بنارو 3- هوت 4- بیدشهر 5- هرم وکاریون 6- سحرگاه 7- سیاه منصور  8- جرجهد و همچنین 9- مناطق کوهستانی دشت قوور 10- شاخ برکه انجیری 11- هفت دشتی 12- دشت کره به  13- دشت موش.

 

مناطق ییلاق نیز که در نواحی شهرستان اقلید می باشدعبارتند از: 1- چاه های خورخوره  2- تل قربان قلی  3- شاه مور 4- سیربانو  5- دوردانه  6- نصرآباد   7- احمدآباد    8- نمدان  9- کوه سفید    10- تورناس   11- نخود زار  12- بلوک قون قوری 

کار اصلی طایفه باصری دامداری و کشاورزی بود و صاحب گله های بیشمار گوسفند و رمه های اسب بودند و همچنین زنان پرآوازه این طایفه ضمن انجام دادن کارهای روزمره خانگی به هنرهای بیشماری نیز آراسته بودند که مهمترین آن صنایع دستی بود . که اکثراً بازتاب دهنده آداب و رسوم و فرهنگ فردی و جمعی آن طایفه بود . از مهمترین آن صنایع دستی عبارتند از: 1- لَتف (لتف عبارت است از چادرهای سیاهی که از موی بز درست می شوند) 2- قالی 3- کبه 4- جاجیم 5- گلیم 6- سرکش 7- خورجین 8- تیردان 9- چنته 10- جل اسب 11- خوابگاه 12- خوره 13- جوال و سایر صنایع دستی در آن سالهای دور .

طایفه باصری توسط بزرگ طایفه که همان خان می باشد اداره می شد، که یکی از معروف ترین آنها حاج محمدخان ملقب به (معین عشایر) بود که مورد عنایت قوام السلطنه و قوام الملک بوده است و بعد از وی نیز فرزندش پرویز خان ملقب به (ضرغام السلطان) به دست گرفت ایشان نیز مورد عنایت قوام السلطنه بود.

بعد از پرویز خان فرزند ارشد ایشان محمدخان ضرغامی و برادرشان حسن علی خان که در مشایعت ایشان بودند امورات طایفه را عهده دار شدند. محمدخان ضرغامی می شود گفت سرآمد خوانین طایفه باصری در این 200 سال اخیر بوده است.

 

 

مطلبی مختصردرمورد صفحه تاریخ گویا

تمام مطالب این صفحه به نقل قول از آقای عبدالحسین محمدی

(حسین خان) از بزرگان طایفه باصری است که در حال حاضر در قید حیات می باشند بدان جهت صفحه را بنام تاریخ گویا نام نهادیم.

بیوگرافی جناب عبدالحسین خان محمدی:

عبدالحسین خان فرزند علی محمد خان پسر عموی محمد خان ضرغامی در سال 1308 در هنگام کوچ در مسیر ییلاق و قشلاق دیده به جهان گشود و هم اکنون صاحب سه پسر و سه دختر می باشد، و در شهرستان مرودشت (استان فارس در 40 کیلومتری شهر شیراز) اقامت گزیده اند. ایشان به لحاظ حافظه فوق العاده قویشان و ارتباط تنگاتنگ با محمد خان ضرغامی و حسن علی خان، میشود گفت که تمام تاریخ معاصر قوم باصری را در حافظه خویش حفظ کرده اند و تمام مطالب این صفحه از نقل قول ایشان نوشته خواهد شد .

 

 محقق و گردآورنده: میرجمال حسینی

منبع: وبلاگ اعجاز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

 
نویسندگان
باصری ها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ایلم باسری، یوردم پاسارگاد و آدرس baseri.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو مطالب
دیگر موارد

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 37
بازدید هفته : 65
بازدید ماه : 221
بازدید کل : 52560
تعداد مطالب : 29
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1